loading...

مانومتر | مانومتر چیست | قیمت مانومتر

بازدید : 5
دوشنبه 21 آذر 1401 زمان : 14:34

دستگاه مانومتر چیست
دستگاه مانومتر وسیله ای میباشد که از آن برای اندازه گیری فشار خطوط لوله (کابین از گاز، آب، مایع و غیره) به کار گیری می‌کنیم. اصطلاح “مانومتر” اکثر اوقات به طور خاص به لوله U شکل تا حدی پر‌از مایع اشاره دارااست. به راحتی میتوانید این نوع از دستگاه مانومتر را به عنوان بخشی از یک آزمایش آزمایشگاهی برای علامت دادن تاثیر فشار هوا بر یک ستون مایع بسازید. بدین ترتیب، مانومتر ابزاری علمی یا سنجشی هست که فشار را اندازه گیری می کند. مانومتر گونه های متعدد فشار، مطلق، گیج و دیفرانسیل را اندازه گیری می کند. برای انتخاب فشارسنج مناسب برای نرم افزار خود، می بایست فشار مناسب برای اندازه گیری را بدانید.

چه‌گونه دستگاه مانومتر بسازیم؟
ما می توانیم یک دستگاه مانومتر بی آلایش با پر کردن یک لوله پلاستیکی پر‌نور تا حدی با یک مایع رنگی بسازیم. طراحی یک مانومتر معمولی بدین صورت میباشد که شروع با لبریز کردن بخشی از لوله پلاستیکی پر‌نور با مایع رنگی ساخته گردد تا به راحتی سطح مایع را مشاهده کند. آن گاه لوله به طور U خم شده و در شرایط قائم ثابت می‌گردد. سطح مایع در دو ستون عمودی باید درین نقطه برابر باشد نکته حائض اهمیت، فشار روی این دو ستون عمودی درین مرحله برابر میباشد زیرا آن ها در معرض فشار یکسان قرار دارند. علاوه بر این، این سطح به عنوان نقاط صفر فشارسنج مشخص و معلوم گردیده است.

دستگاه مانومتر را در قبال یک مقیاس اندازه گیری قرار میدهیم تا هرگونه اختلاف در حین دو ستون را ساخت‌و‌ساز کند. ضمن این، ما میتوانیم از این دیفرانسیل ارتفاع، به طور بدون واسطه برای مقایسه نسبی دربین فشارهای گوناگون آزمایش استفاده کنیم. فشار وارد شده بوسیله یک ستون مایع بوسیله معادله P = hgd داده میشود. در این معادله، P فشار محاسبه شده، h ارتفاع سیالات، g نیروی جاذبه و d چگالی مایع میباشد. همچنین، این اندازه گیری فشار دیفرانسیل میباشد تا فشار مطلق. ضمن این، ما از جایگزینی P = Pa – Po استعمال می کنیم. درین شرایط Pa فشار آزمایش و P0 فشار مرجع است.

دستگاه مانومتر به چه شکل شغل می کند؟
در دستگاه مانومتر، یک انتهای آن به یک مهر و موم گاز محکم متصل می شود تا منبع فشار را آزمایش کند و انتهای دیگر لوله به جو باز می‌ماند و نسبتاًً پایین فشار ۱ اتمسفر (اتمسفر) قرار میگیرد. فشار آزمایش بیشتر از فشار ۱ اتمسفر هست که مایع در ستون با فشار مجبور به تحت می‌گردد. بنابرین ، سبب ساز می‌گردد که مایع ستون مرجع به واحد سنجش معادل افزایش یابد.

اشکال مانومتر
مانومترها به این ترتیب طبقه بندی می گردند:

دستگاه مانومتر بی آلایش
دستگاه مانومتر ساده آن هست که از یک لوله شیشه ای تشکیل‌شده باشد، که یک انتهای آن به نقطه ای متصل شود که فشار می بایست اندازه گیری شود و انتهای دیگر آن به جو باز باشد. یک مانومتر ساده دارای یک لوله شیشه ای می باشد که یک انتهای آن به نقطه ای متصل می باشد که قرار میباشد فشار اندازه گیری گردد و انتهای دیگر آن برای جو باز باشد.

پیزومتر
پیزومتر یکی‌از معمولی ترین انواع فشار سنج میباشد. می توان از آن برای اندازه گیری فشار معدل مایعات استفاده کرد. تهیه و تنظیم پیزومتر مشتمل بر یک لوله شیشه ای می باشد که در دیواره یک پیاله یا یک لوله قرار می‌گیرد. این لوله به طور عمودی به سمت بالا تا حدی ارتفاع کشیده میگردد که مایع قادر است آزادانه در آن ارتقا یابد فارغ از اینکه سرریز گردد. فشار به هر جا از مایع با ارتفاع مایع در لوله بالاتر از آن نقطه نشان داده می شود.

فشار سنج لوله U
این نوع از دستگاه مانومتر دربرگیرنده یک لوله شیشه ای می‌باشد که به طور V خم گردیده است و یک انتهای آن به نقطه ای متصل میباشد که در آن فشار می بایست اندازه گیری خواهد شد مانومتر و انتهای دیگر آن برای جو باز میماند. این لوله حامل جیوه یا هر مایع یا مایعات دیگری میباشد که وزن منحصر به فرد آن بسیار بیشتر از وزن مخصوص مایعی می باشد که فشار آن باید اندازه گیری شود.

مانومتر تک ستونی
میکرومتر لوله عمودی را در نظر بگیرید که ذیل فشار بسیار زیاد به لوله ای حاوی مایع سبک متصل شده است. فشار مو جود در لوله، مایعات سبک تر در حوضه را وادار می کند تا مایع سنگین تر را به سمت ذیل فشار دهد. به دلیل مساحت بیشتر حوضه ، سقوط سطح مایع سنگین بسیار ناچیز خواهد بود. این جنبش مایع سنگین به سمت حوضه به سمت تحت سبب ساز به ارتقاء قابل توجه مایع سنگین در اندام راست خواهد شد. این نوع از مانومتر به دوقسمت تقسیم می‌شود: فشارسنج عمودی تک ستونی و مانومتر تک ستونی شیب دار

مانومتر دیفرانسیل
دستگاه مانومتر دیفرانسیل دستگاهی میباشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار در میان دو نقطه در یک لوله یا در دو لوله مختلف استعمال می شود. پرشین ابزار دقیق یک مانومتر دیفرانسیل از یک لوله U تشکیل شده میباشد، حاوی یک مایع سنگین ، با دو انتهای متصل به نقاطی که اختلاف فشار آن‌ها اندازه گیری می‌شود:

اشکال دستگاه مانومتر دیفرانسیل عبارتند از:

مانومتر دو پیزومتر: این دربرگیرنده دو پیزومتر است که در دو نقطه گوناگون اندازه گیری شده است و در آن اختلاف فشار اندازه گیری می گردد. اختلاف فشار در میان دو نقطه را می توان به سادگی با اختلاف سطح مایع در بین دو لوله اندازه گیری کرد. این دارای بعضی محدودیت ها به طور پیزومتر می‌باشد.

فشار سنج دیفرانسیل لوله U: دستگاهی میباشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار فی مابین دو نقطه در یک لوله یا در میان دو لوله متعدد به کارگیری می گردد. این مانومتر متشکل از یک لوله U شکل است که حاوی یک مایع سنگین است. دو پایان به دو نقطه مورد نظر در لوله متصل میگردند که اختلاف فشار لازم میباشد. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از نقطه B باشد. آنگاه فشار بیشتر در A سبب ساز می‌شود که مایع سنگین در لوله U به سمت ذیل حرکت کند. این جنبش مایع سنگین در اندام چپ به سمت ذیل سبب ارتقاء مایع سنگین در اندام راست گردد.

مانومتر دیفرانسیل معکوس: در این نوع مانومتر ، لوله U معکوس میباشد و حاوی یک مایع سبک میباشد. دو انتهای لوله به نقاطی متصل میگردند که اختلاف فشار آنان می بایست اندازه گیری شود.

مانومتر دیفرانسیل لوله U وارونه: برای اندازه گیری اختلاف فشار های نادر استفاده میشود. شکل نشان میدهد که یک لوله U معکوس یک فشار سنج دیفرانسیل متصل به دو نقطه A و B دارااست. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از فشار در نقطه B باشد.

کاربرد مانومتر
مفاد زیر کاربرد دستگاه مانومتر میباشد:

در تعمیر و محافظت سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سیستم های گازی به کار گیری می گردد.

از آن برای ایجاد کرد پل، استخر شنا و سایر اهداف مهندسی استفاده می گردد.

در پیش گویی آب و هوا استفاده می‌گردد.

در کاربردهای بالینی مانند اندازه گیری فشار خون و فیزیوتراپی.

از آن ها برای حس فشار دیفرانسیل در دستگاه اندازه گیری فشار و سایر جریان سنجها به کار گیری می گردد.

از آن ها به عنوان دستگاه های هم سطح برای حس رمز مایعات به کارگیری میگردد.

به عنوان استاندارد اولیه برای اندازه گیری فشار به کار گیری میشود.

مزایای مانومتر
در تحت مزایای دستگاه مانومتر آمده می باشد:

ایجاد کرد آن معمولی می باشد.

از اعتنا بالایی برخوردار است.

برای اندازه گیری فشار، دما ، جریان و سایر متغیرهای فرآیند استفاده می گردد.

نسبتا ارزان هستند و هزینه پاره ای دارا‌هستند.

حساسیت بالا و اعتنا خیر دارد.

به نگهداری پاره ای نیاز دارااست

مناسب برای فشار کم و فشار دیفرانسیل نادر

موردنیاز نیست فشار سنج در عوض هر استانداردی کالیبره گردد، اختلاف فشار را می توان از اصول اول احتساب کرد.

مانومتر برای طیف وسیعی از مایعات لبریز کننده با وزن منحصر متعدد در دسترس میباشد.

معایب مانومتر
در تحت مهم ترین معایب مانومتر نام برده می باشد:

مانومتر پاسخ دینامیکی کمتری دارااست.

آنها شکننده می باشند و بدین ترتیب قابلیت و امکان حمل یه خرده دارند و ممکن میباشد در هنگام حمل و نقل شکسته شوند.

آنان محدودیت های عملیاتی پاره ای دارند که به ترتیب ۱۰۰۰ کیلو نیوتن بر متر مربع هست.

تراکم مایع مانومتری به دما بستگی دارد. بدین ترتیب ممکن می‌باشد به دلیل تغییر تحول دما خطاهایی شکل دهد.

مایعات مانومتریک خاص در معرض اتمسفر خطرات ایجاد کرد می کنند.

در حالتی‌که قطر لوله کمتر باشد اشتباه وارد می‌شود.

تسطیح موردنیاز میباشد.

مانومتر صرفا برای کاربردهای معدود فشار مناسب می باشد.

در مانومترها نادرست به دلیل تراکم وارد می‌شود.

اندازه آن والا و حجیم است.

از هیچگونه حمایت بیش تر از حد برخوردار نیست.

دارای پاسخ کند می‌باشد ، که آن را برای اندازه گیری فشارهای نوسانی نامناسب می کند.

هیچ مرجع ثابت در دسترس نیست.

مانومتر
اگر که در عرصه صنعت شغل می‌کنید مسلما مانومترها را مشاهده کرده‌اید، به وسیله یا دستگاهی که در جهت اندازه گیری فشار چه در مایعات و چه در گازها آیتم به کارگیری قرار می‌گیرد مانومتر می‌گویند. مایحتاج می باشد بدانید که در این دستگاه به منظور اندازه گیری فشار از جیوه و یا آب استفاده می‌کنند، وقتی که برای اندازه گیری فشار از جیوه استعمال کنند مانومتر جیوه‌ای نام داراست و در شرایطی که از آب در‌این دستگاه به کارگیری کنند مانومتر آبی رنگ میباشد. این دستگاه به صورت U شکل می باشد که از یک طرف باز میباشد و از طرف دیگر به مخزن و محل فشار متصل هست.

این دستگاه دارای کاربردهای متفاوتی می باشد از جمله به مراد سنجش ارتفاع از سطح دریا، صنایع مختلفی همچون کشتی و ماهواره و موشک، اندازه گیری جریان، سنجش ارتفاع و عمق مایعات گزینه استفاده قرار میگیرند.این دستگاه‌ها در انواع مختلفی طراحی و ساخت می‌شوند و معمولا دارای کاربردهای مختلفی میباشند، از جمله این دستگاه را با دقت به ساختار، نوع فشار و نوع مایع داخلی آن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. ما یحتاج می باشد بدانید که از این دستگاه در به حساب آوردن گازها، مطالعات آب و هوا، بازرسی‌های جویبار، تحقیقات جو سیارات به کار برده میشوند. در ادامه گونه های مانومترها و کاربرد هر کدام از آنان را گزینه استیناف قرار میدهیم و در انتخاب یک مانومتر مناسب شمارا راهنمایی خوا هیم کرد.


ساختار مانومتر
همانگونه که قبلی‌تر اشاره کردیم برای اندازه گیری فشار از این وسیله استفاده میگردد که معمولا فشار گاز داخل مخازن را با تمرکز به فشار گازی که داخل لوله این وسیله ایفا میشود را می‌قدرت اندازه گیری کرد. U شکل بودن مانومتر سبب ساز می‌گردد ساختار این وسیله از یک طرف باز باشد و از طرف دگیر به مخزنی که محل فشار میباشد متصل باشد. مانومترهای متفاوت ساختارهای متفاوتی دارند که نوع بوردون هم یکی از دیگر از آن‌ها هست. این مانومترها دارای لوله بوردون می‌باشد که درون اطراف فشارسنج تعبیه شده است و آن‌گاه کالبیره شد‌ه‌است. زمانی که به درون این وسیله فشار وارد میشود عقربه به همدم کمک گیربکس باطن اطراف حرکت می‌کند و سپس فشار را نمایش میدهد.

اجزای مختلف مانومتر
هر مانومتر دارای اجزای مختلفی هستند که کاملا در کنار هم می توانند سعی مناسبی را ارائه دهند.
فلومتر اکسیژن: یکی‌از مهمترین بخش‌های هر مانومتر فلومتر اکسیژن است، که مهمترین وظیفه را هم در کپسول اکسیژن بر عهده دارااست. در حقیقت وظیفه داراست که زمان اکسیژن دهی و نرخ دقیق اکسیژن مورد نیاز را تهیه فرمایید.
لیوان مرطوب کننده: در این استکان آب مقطر وجود داراست که به وسیله آن اکسیژن خروجی از دستگاه را مرطوب می‌کند. در حقیقت اکسیژن جانور در دستگاه خشک است. بنابراین در زمانبر مدت درصورتی که بیمار ب ااستفاده از ماسک منحصربه‌فرد از آن استفاده کند، بسیار خطرناک خواهد بود.
فشار شکن: فشار شکن هم یک بخش مهم در مانومترها میباشد و همانگونه که از نام آن مشخص است برای شکستن فشار مورد به کارگیری قرار می گیرد. در سیستم‌های سیالی کنترل فشار مدار بسیار مهم و حائز اهمیت است و سلامت سایر اجزاء را هم تضمین می‌کند.
سرگردان فشار: حیران فشار به ورقه نمایش دایره‌ای که در بالای مانومتر اکسیژن وجود داراست، می‌گویند. این بخش وظیفه دارااست فشار درون کپسول اکسیژن که قرار میباشد به مانومتر وارد خواهد شد را بر حسب PSI و بار به نمایش میگذارند.

هر مانومتری که ساخته می‌گردد از شکل ظاهری و مختصات فنی متفاوتی شامل است و با دقت به خصصوصیات منحصر به فرد به فردش در کاربردهای مختلفی به عمل گرفته میگردد. برای آشنایی بیشتر با اشکال مانومترها یا فشار سنج‌ها با ما همراه باشید.
مانومتر ساده
در موقعیت کلی شکل ظاهری مانومتر بی آلایش به صورت یک لوله شیشه‌ای می باشد که یک رمز آن به نقطه مورد نظر برای اندازه گیری فشار وصل می شود و رمز دیگر آن را رو به اتمسفر باز خواهد بود. مانومترهای ساده‌ای که ساخته می شوند به نوبه خود به انواع مختلفی تقسیم می گردند که در ادامه آن ها را پژوهش می کنیم:

◀ پیزومتر
از این فشارسنج برای اندازه گیری فشار مایع داخل کاسه یا لوله به کار گیری میگردد. فشار مایع توسط فرمول P= ρgh با اندازه گیری ارتفاع بالا آمده در دستگاه محاسبه می‌شود.
◀ فشارسنج U شکل
برای اندازه گیری کردن فشار گاز و فشار خلاء از این مانومترها استعمال می‌شود. شکل ظاهری این وسیله به طور کامل شبیه صحبت انگلیسی U میباشد.
◀ مانومتر تک استوانه
این نوع فشارسنج بین دو دسته‌بندی میکرومانومترها و مانومترهای ساده میباشد. در ساختار این وسیله یک لوله عمودی با مخزنی تحت فشار و مایعی که سبک می‌باشد و در عین درحال حاضر فشار بالایی دارد، وصل می‌شود. در واقع مایعی که وزن سنگین ‌تری داراست به طرف زیر فشار وارد می‌کند. که در این‌حالت با اندازه گیری کردن ارتفاع ساخت و ساز شده ترازو فشار را احتساب می‌کنند.

دستگاه مانومتر چیست
دستگاه مانومتر وسیله ای میباشد که از آن برای اندازه گیری فشار خطوط لوله (کابین از گاز، آب، مایع و غیره) به کار گیری می‌کنیم. اصطلاح “مانومتر” اکثر اوقات به طور خاص به لوله U شکل تا حدی پر‌از مایع اشاره دارااست. به راحتی میتوانید این نوع از دستگاه مانومتر را به عنوان بخشی از یک آزمایش آزمایشگاهی برای علامت دادن تاثیر فشار هوا بر یک ستون مایع بسازید. بدین ترتیب، مانومتر ابزاری علمی یا سنجشی هست که فشار را اندازه گیری می کند. مانومتر گونه های متعدد فشار، مطلق، گیج و دیفرانسیل را اندازه گیری می کند. برای انتخاب فشارسنج مناسب برای نرم افزار خود، می بایست فشار مناسب برای اندازه گیری را بدانید.

چه‌گونه دستگاه مانومتر بسازیم؟
ما می توانیم یک دستگاه مانومتر بی آلایش با پر کردن یک لوله پلاستیکی پر‌نور تا حدی با یک مایع رنگی بسازیم. طراحی یک مانومتر معمولی بدین صورت میباشد که شروع با لبریز کردن بخشی از لوله پلاستیکی پر‌نور با مایع رنگی ساخته گردد تا به راحتی سطح مایع را مشاهده کند. آن گاه لوله به طور U خم شده و در شرایط قائم ثابت می‌گردد. سطح مایع در دو ستون عمودی باید درین نقطه برابر باشد نکته حائض اهمیت، فشار روی این دو ستون عمودی درین مرحله برابر میباشد زیرا آن ها در معرض فشار یکسان قرار دارند. علاوه بر این، این سطح به عنوان نقاط صفر فشارسنج مشخص و معلوم گردیده است.

دستگاه مانومتر را در قبال یک مقیاس اندازه گیری قرار میدهیم تا هرگونه اختلاف در حین دو ستون را ساخت‌و‌ساز کند. ضمن این، ما میتوانیم از این دیفرانسیل ارتفاع، به طور بدون واسطه برای مقایسه نسبی دربین فشارهای گوناگون آزمایش استفاده کنیم. فشار وارد شده بوسیله یک ستون مایع بوسیله معادله P = hgd داده میشود. در این معادله، P فشار محاسبه شده، h ارتفاع سیالات، g نیروی جاذبه و d چگالی مایع میباشد. همچنین، این اندازه گیری فشار دیفرانسیل میباشد تا فشار مطلق. ضمن این، ما از جایگزینی P = Pa – Po استعمال می کنیم. درین شرایط Pa فشار آزمایش و P0 فشار مرجع است.

دستگاه مانومتر به چه شکل شغل می کند؟
در دستگاه مانومتر، یک انتهای آن به یک مهر و موم گاز محکم متصل می شود تا منبع فشار را آزمایش کند و انتهای دیگر لوله به جو باز می‌ماند و نسبتاًً پایین فشار ۱ اتمسفر (اتمسفر) قرار میگیرد. فشار آزمایش بیشتر از فشار ۱ اتمسفر هست که مایع در ستون با فشار مجبور به تحت می‌گردد. بنابرین ، سبب ساز می‌گردد که مایع ستون مرجع به واحد سنجش معادل افزایش یابد.

اشکال مانومتر
مانومترها به این ترتیب طبقه بندی می گردند:

دستگاه مانومتر بی آلایش
دستگاه مانومتر ساده آن هست که از یک لوله شیشه ای تشکیل‌شده باشد، که یک انتهای آن به نقطه ای متصل شود که فشار می بایست اندازه گیری شود و انتهای دیگر آن به جو باز باشد. یک مانومتر ساده دارای یک لوله شیشه ای می باشد که یک انتهای آن به نقطه ای متصل می باشد که قرار میباشد فشار اندازه گیری گردد و انتهای دیگر آن برای جو باز باشد.

پیزومتر
پیزومتر یکی‌از معمولی ترین انواع فشار سنج میباشد. می توان از آن برای اندازه گیری فشار معدل مایعات استفاده کرد. تهیه و تنظیم پیزومتر مشتمل بر یک لوله شیشه ای می باشد که در دیواره یک پیاله یا یک لوله قرار می‌گیرد. این لوله به طور عمودی به سمت بالا تا حدی ارتفاع کشیده میگردد که مایع قادر است آزادانه در آن ارتقا یابد فارغ از اینکه سرریز گردد. فشار به هر جا از مایع با ارتفاع مایع در لوله بالاتر از آن نقطه نشان داده می شود.

فشار سنج لوله U
این نوع از دستگاه مانومتر دربرگیرنده یک لوله شیشه ای می‌باشد که به طور V خم گردیده است و یک انتهای آن به نقطه ای متصل میباشد که در آن فشار می بایست اندازه گیری خواهد شد مانومتر و انتهای دیگر آن برای جو باز میماند. این لوله حامل جیوه یا هر مایع یا مایعات دیگری میباشد که وزن منحصر به فرد آن بسیار بیشتر از وزن مخصوص مایعی می باشد که فشار آن باید اندازه گیری شود.

مانومتر تک ستونی
میکرومتر لوله عمودی را در نظر بگیرید که ذیل فشار بسیار زیاد به لوله ای حاوی مایع سبک متصل شده است. فشار مو جود در لوله، مایعات سبک تر در حوضه را وادار می کند تا مایع سنگین تر را به سمت ذیل فشار دهد. به دلیل مساحت بیشتر حوضه ، سقوط سطح مایع سنگین بسیار ناچیز خواهد بود. این جنبش مایع سنگین به سمت حوضه به سمت تحت سبب ساز به ارتقاء قابل توجه مایع سنگین در اندام راست خواهد شد. این نوع از مانومتر به دوقسمت تقسیم می‌شود: فشارسنج عمودی تک ستونی و مانومتر تک ستونی شیب دار

مانومتر دیفرانسیل
دستگاه مانومتر دیفرانسیل دستگاهی میباشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار در میان دو نقطه در یک لوله یا در دو لوله مختلف استعمال می شود. پرشین ابزار دقیق یک مانومتر دیفرانسیل از یک لوله U تشکیل شده میباشد، حاوی یک مایع سنگین ، با دو انتهای متصل به نقاطی که اختلاف فشار آن‌ها اندازه گیری می‌شود:

اشکال دستگاه مانومتر دیفرانسیل عبارتند از:

مانومتر دو پیزومتر: این دربرگیرنده دو پیزومتر است که در دو نقطه گوناگون اندازه گیری شده است و در آن اختلاف فشار اندازه گیری می گردد. اختلاف فشار در میان دو نقطه را می توان به سادگی با اختلاف سطح مایع در بین دو لوله اندازه گیری کرد. این دارای بعضی محدودیت ها به طور پیزومتر می‌باشد.

فشار سنج دیفرانسیل لوله U: دستگاهی میباشد که برای اندازه گیری اختلاف فشار فی مابین دو نقطه در یک لوله یا در میان دو لوله متعدد به کارگیری می گردد. این مانومتر متشکل از یک لوله U شکل است که حاوی یک مایع سنگین است. دو پایان به دو نقطه مورد نظر در لوله متصل میگردند که اختلاف فشار لازم میباشد. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از نقطه B باشد. آنگاه فشار بیشتر در A سبب ساز می‌شود که مایع سنگین در لوله U به سمت ذیل حرکت کند. این جنبش مایع سنگین در اندام چپ به سمت ذیل سبب ارتقاء مایع سنگین در اندام راست گردد.

مانومتر دیفرانسیل معکوس: در این نوع مانومتر ، لوله U معکوس میباشد و حاوی یک مایع سبک میباشد. دو انتهای لوله به نقاطی متصل میگردند که اختلاف فشار آنان می بایست اندازه گیری شود.

مانومتر دیفرانسیل لوله U وارونه: برای اندازه گیری اختلاف فشار های نادر استفاده میشود. شکل نشان میدهد که یک لوله U معکوس یک فشار سنج دیفرانسیل متصل به دو نقطه A و B دارااست. بگذارید فشار در نقطه A بیشتر از فشار در نقطه B باشد.

کاربرد مانومتر
مفاد زیر کاربرد دستگاه مانومتر میباشد:

در تعمیر و محافظت سیستم های گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سیستم های گازی به کار گیری می گردد.

از آن برای ایجاد کرد پل، استخر شنا و سایر اهداف مهندسی استفاده می گردد.

در پیش گویی آب و هوا استفاده می‌گردد.

در کاربردهای بالینی مانند اندازه گیری فشار خون و فیزیوتراپی.

از آن ها برای حس فشار دیفرانسیل در دستگاه اندازه گیری فشار و سایر جریان سنجها به کار گیری می گردد.

از آن ها به عنوان دستگاه های هم سطح برای حس رمز مایعات به کارگیری میگردد.

به عنوان استاندارد اولیه برای اندازه گیری فشار به کار گیری میشود.

مزایای مانومتر
در تحت مزایای دستگاه مانومتر آمده می باشد:

ایجاد کرد آن معمولی می باشد.

از اعتنا بالایی برخوردار است.

برای اندازه گیری فشار، دما ، جریان و سایر متغیرهای فرآیند استفاده می گردد.

نسبتا ارزان هستند و هزینه پاره ای دارا‌هستند.

حساسیت بالا و اعتنا خیر دارد.

به نگهداری پاره ای نیاز دارااست

مناسب برای فشار کم و فشار دیفرانسیل نادر

موردنیاز نیست فشار سنج در عوض هر استانداردی کالیبره گردد، اختلاف فشار را می توان از اصول اول احتساب کرد.

مانومتر برای طیف وسیعی از مایعات لبریز کننده با وزن منحصر متعدد در دسترس میباشد.

معایب مانومتر
در تحت مهم ترین معایب مانومتر نام برده می باشد:

مانومتر پاسخ دینامیکی کمتری دارااست.

آنها شکننده می باشند و بدین ترتیب قابلیت و امکان حمل یه خرده دارند و ممکن میباشد در هنگام حمل و نقل شکسته شوند.

آنان محدودیت های عملیاتی پاره ای دارند که به ترتیب ۱۰۰۰ کیلو نیوتن بر متر مربع هست.

تراکم مایع مانومتری به دما بستگی دارد. بدین ترتیب ممکن می‌باشد به دلیل تغییر تحول دما خطاهایی شکل دهد.

مایعات مانومتریک خاص در معرض اتمسفر خطرات ایجاد کرد می کنند.

در حالتی‌که قطر لوله کمتر باشد اشتباه وارد می‌شود.

تسطیح موردنیاز میباشد.

مانومتر صرفا برای کاربردهای معدود فشار مناسب می باشد.

در مانومترها نادرست به دلیل تراکم وارد می‌شود.

اندازه آن والا و حجیم است.

از هیچگونه حمایت بیش تر از حد برخوردار نیست.

دارای پاسخ کند می‌باشد ، که آن را برای اندازه گیری فشارهای نوسانی نامناسب می کند.

هیچ مرجع ثابت در دسترس نیست.

مانومتر
اگر که در عرصه صنعت شغل می‌کنید مسلما مانومترها را مشاهده کرده‌اید، به وسیله یا دستگاهی که در جهت اندازه گیری فشار چه در مایعات و چه در گازها آیتم به کارگیری قرار می‌گیرد مانومتر می‌گویند. مایحتاج می باشد بدانید که در این دستگاه به منظور اندازه گیری فشار از جیوه و یا آب استفاده می‌کنند، وقتی که برای اندازه گیری فشار از جیوه استعمال کنند مانومتر جیوه‌ای نام داراست و در شرایطی که از آب در‌این دستگاه به کارگیری کنند مانومتر آبی رنگ میباشد. این دستگاه به صورت U شکل می باشد که از یک طرف باز میباشد و از طرف دیگر به مخزن و محل فشار متصل هست.

این دستگاه دارای کاربردهای متفاوتی می باشد از جمله به مراد سنجش ارتفاع از سطح دریا، صنایع مختلفی همچون کشتی و ماهواره و موشک، اندازه گیری جریان، سنجش ارتفاع و عمق مایعات گزینه استفاده قرار میگیرند.این دستگاه‌ها در انواع مختلفی طراحی و ساخت می‌شوند و معمولا دارای کاربردهای مختلفی میباشند، از جمله این دستگاه را با دقت به ساختار، نوع فشار و نوع مایع داخلی آن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. ما یحتاج می باشد بدانید که از این دستگاه در به حساب آوردن گازها، مطالعات آب و هوا، بازرسی‌های جویبار، تحقیقات جو سیارات به کار برده میشوند. در ادامه گونه های مانومترها و کاربرد هر کدام از آنان را گزینه استیناف قرار میدهیم و در انتخاب یک مانومتر مناسب شمارا راهنمایی خوا هیم کرد.


ساختار مانومتر
همانگونه که قبلی‌تر اشاره کردیم برای اندازه گیری فشار از این وسیله استفاده میگردد که معمولا فشار گاز داخل مخازن را با تمرکز به فشار گازی که داخل لوله این وسیله ایفا میشود را می‌قدرت اندازه گیری کرد. U شکل بودن مانومتر سبب ساز می‌گردد ساختار این وسیله از یک طرف باز باشد و از طرف دگیر به مخزنی که محل فشار میباشد متصل باشد. مانومترهای متفاوت ساختارهای متفاوتی دارند که نوع بوردون هم یکی از دیگر از آن‌ها هست. این مانومترها دارای لوله بوردون می‌باشد که درون اطراف فشارسنج تعبیه شده است و آن‌گاه کالبیره شد‌ه‌است. زمانی که به درون این وسیله فشار وارد میشود عقربه به همدم کمک گیربکس باطن اطراف حرکت می‌کند و سپس فشار را نمایش میدهد.

اجزای مختلف مانومتر
هر مانومتر دارای اجزای مختلفی هستند که کاملا در کنار هم می توانند سعی مناسبی را ارائه دهند.
فلومتر اکسیژن: یکی‌از مهمترین بخش‌های هر مانومتر فلومتر اکسیژن است، که مهمترین وظیفه را هم در کپسول اکسیژن بر عهده دارااست. در حقیقت وظیفه داراست که زمان اکسیژن دهی و نرخ دقیق اکسیژن مورد نیاز را تهیه فرمایید.
لیوان مرطوب کننده: در این استکان آب مقطر وجود داراست که به وسیله آن اکسیژن خروجی از دستگاه را مرطوب می‌کند. در حقیقت اکسیژن جانور در دستگاه خشک است. بنابراین در زمانبر مدت درصورتی که بیمار ب ااستفاده از ماسک منحصربه‌فرد از آن استفاده کند، بسیار خطرناک خواهد بود.
فشار شکن: فشار شکن هم یک بخش مهم در مانومترها میباشد و همانگونه که از نام آن مشخص است برای شکستن فشار مورد به کارگیری قرار می گیرد. در سیستم‌های سیالی کنترل فشار مدار بسیار مهم و حائز اهمیت است و سلامت سایر اجزاء را هم تضمین می‌کند.
سرگردان فشار: حیران فشار به ورقه نمایش دایره‌ای که در بالای مانومتر اکسیژن وجود داراست، می‌گویند. این بخش وظیفه دارااست فشار درون کپسول اکسیژن که قرار میباشد به مانومتر وارد خواهد شد را بر حسب PSI و بار به نمایش میگذارند.

هر مانومتری که ساخته می‌گردد از شکل ظاهری و مختصات فنی متفاوتی شامل است و با دقت به خصصوصیات منحصر به فرد به فردش در کاربردهای مختلفی به عمل گرفته میگردد. برای آشنایی بیشتر با اشکال مانومترها یا فشار سنج‌ها با ما همراه باشید.
مانومتر ساده
در موقعیت کلی شکل ظاهری مانومتر بی آلایش به صورت یک لوله شیشه‌ای می باشد که یک رمز آن به نقطه مورد نظر برای اندازه گیری فشار وصل می شود و رمز دیگر آن را رو به اتمسفر باز خواهد بود. مانومترهای ساده‌ای که ساخته می شوند به نوبه خود به انواع مختلفی تقسیم می گردند که در ادامه آن ها را پژوهش می کنیم:

◀ پیزومتر
از این فشارسنج برای اندازه گیری فشار مایع داخل کاسه یا لوله به کار گیری میگردد. فشار مایع توسط فرمول P= ρgh با اندازه گیری ارتفاع بالا آمده در دستگاه محاسبه می‌شود.
◀ فشارسنج U شکل
برای اندازه گیری کردن فشار گاز و فشار خلاء از این مانومترها استعمال می‌شود. شکل ظاهری این وسیله به طور کامل شبیه صحبت انگلیسی U میباشد.
◀ مانومتر تک استوانه
این نوع فشارسنج بین دو دسته‌بندی میکرومانومترها و مانومترهای ساده میباشد. در ساختار این وسیله یک لوله عمودی با مخزنی تحت فشار و مایعی که سبک می‌باشد و در عین درحال حاضر فشار بالایی دارد، وصل می‌شود. در واقع مایعی که وزن سنگین ‌تری داراست به طرف زیر فشار وارد می‌کند. که در این‌حالت با اندازه گیری کردن ارتفاع ساخت و ساز شده ترازو فشار را احتساب می‌کنند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 158
  • بازدید کلی : 2155
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی